ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ (بازاریابی ویدئویی) چیست ؟

همانطور که از نام ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی مشخص است در این روش ویدئو نقش ابزار بازاریابی و تبلیغات را ایفا می کند. در واقع ویدئو مارکتینگ یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی مردم به دیجیتال مارکتینگ وابسته شدند. از این رو امروزه ویدئو مارکتینگ بسیار محبوب واقع شده است. در روش بازاریابی ویدئویی کسب و کار ها ویدئویی کوتاه از خدمات یا محصول خود را به نمایش می گذارند. ویدئو هایی که کسب و کار ها از محصولات خود انتشار می کنند باعث می شود که مشتری در چند ثانیه با مزایا و ویژگی های محصول آشنا شود.

البته که ویدئو مارکتینگ فقط به معرفی خدمات و محصولات ختم نمی شود بلکه برای جلب توجه مشتریان ویدئو هایی مانند آموزش ، بررسی فواید یک محصول ،طرز استفاده یک محصول و… به طور کلی ویدئو مارکتینگ جزو روش های کارآمد محسوب می شود که به شدت بر روی افزایش در آمد و فروش شما می تواند موثر واقع شود.

امروزه ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی یکی از قطعات مهم استراتژی کسب و کار ها می باشد. بنابراین لازم است که ویدئو مارکتینگ را جدی بگیرید چراکه در صورت عدم توجه به آن ممکن است دردسرساز شود و کسب و کار شما آسیب ببیند. در ادامه مقاله ارتاوب به دلیل اهمیت ویدئو مارکتینگ می پردازد.

.

دلیل اهمیت ویدئو مارکتینگ

از گذشته تا به حال ویدئو نفش مهمی در دنیای تبلیغات و بازاریابی داشته است. اما در چند سال اخیر ما شاهد محبوبیت بیشتر ویدئو در زمینه تبلیغات بوده ایم. از این رو می توان گفت ویدئو مارکتینگ یکی از شاخص های اصلی بازاریابی است. 10 روش تبلیغ موثر برای رشد کسب و کار

بر اساس گزارش HubSpot بیش از 50 درصد از کاربران به ویدئو هایی که برند ها منتشر می کنند نسبت به محتواهای دیگر علاقه بیشتری نشان داده اند. علاوه بر این گفته شده کاربران و مشتریان هم اذعان داشته اند که ویدئو نقش زیادی در تصمیم گیری آن ها برای خرید دارد. لازم به ذکر است که استفاده از کلمه (ویدئو) در عنوان ایمیل باعث می شود نرخ بازدید آن تا 19 درصد افزایش یابد.

بنابراین می توان گفت دلیل اهمیت ویدئو مارکتینگ تقاضای بالا مشتریان برای این نوع محتوا است. همین امر باعث می شود هزینه هایی که کسب و کار ها در زمینه ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی انجام می دهند برای آن ها سود آور باشد و با بازگشت هزینه ها همراه باشد. در ادامه مطلب به مزایای استفاده از ویدئو مارکتینگ اشاره خواهیم کرد.

.

مزایای ویدئو مارکتینگ

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی می تواند سرعت رشد کسب و کار شما به شدت افزایش دهد. از این رو مزایای استفاده ویدئو مارکتینگ به شرح زیر می باشد :

  1. بهبود سئو : از آنجایی که مرورگر گوگل تمرکز زیادی بر محتوای ویدئویی دارد. بهتر است با بهبود وضعیت سئو وب سایت و قرار دادن ویدئو در کنار متن و تصویر شانس خود را برای رتبه بالاتر در گوگل بیشتر کنید.
  2. افزایش نرخ فروش : استفاده صحیح از ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی می تواند درصد فروش شما را تا 80 درصد افزایش دهد. همانطور که گفته شد آمار موجود نشان می دهد که بیش از 70 درصد مشتریان با دیدن محتوای ویدئویی یک محصول تصمیم به خرید می گیرند.
  3. ایجاد اعتماد : اگر به طور منظم و پیوسته ویدئو و محتوای با کیفیت منتشر کنید به سرعت حس اعتماد در مشتری شکل می گیرد. لازم به ذکر است تا زمانی که مشتری و مخاطبان به برند و کسب و کار شما اعتماد نکنند فروش شما تغیری نمی کند. به طور مثال انتشار محتوای آموزشی در قالب ویدئو تاثیر چشم گیری بر جلب اعتماد مخاطبان دارد.

.

دیگر مزایای ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ

در ادامه به دو مورد دیگر از مزایای استفاده از ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین اشاره می کنیم :

  1. افزایش آگاهی از برند : افزایش آگاهی مشتریان از برند و کسب کار شما یکی دیگر از مزایای ویدئو مارکتینگ است. بر اساس آخرین آماری که منتشر شد به طور تقریبی کاربران در هر هفته 19 از زمان خود را وقف تماشای ویدئو آنلاین می کنند. البته این آمار به مرور زمان تغیر می کند و تجربه نشان داده هر سال نه تنها ساعت تماشای ویدئو کاربران کم نمی شود بلکه افزایش میاید.
  2. فهم ساده : در مقایسه با محتواهای دیگر محتواهای ویدئویی روش ساده تری برای رساندن مفاهیم و تاثیر گذاری بیشتر است. علاوه بر این محتوای ویدئویی برای کاربران و مشتریان هم جذابیت بیشتری دارد و تجربه نشان داده است که بیشتر مورد تعامل قرار می گیرد. هر چه خلاقیت در محتوای شما بیشتر باشد کاربران توجه بیشتری به ویدئو شما می کنند برای مثال در سال های اخیر داستان سرایی ایده پرطرفداری بوده است.

.

انواع ویدیو مارکتینگ

پیش از شروع بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ لازم است یکسری نکات را مد نظر داشته باشید. ابتدا بهتر است که انواع ویدئو مارکتینگ را بشناسید. همانطور که می دانیم نمایش ویدئو های تبلیغات کسب و کار در تلویزیون یا در سطح شهر قیمت بالایی دارند.

اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی شبکه های اجتماعی در بین مردم بسیار محبوب شدند و تعداد کاربر بالایی کسب کرد. پلتفرم های زیادی هستند که کاربران هر روز زمان زیادی در آن ها صرف می کنند از جمله آپارات ، یوتیوب ، اینستاگرام و… از این رو در ادامه به مهم ترین انواع ویدئو مارکتینگ می پردازیم. اینستاگرام یکی از قوی ترین پلتفرم هایی اتس که از الگوریتم تصاویر و ویدیو استفاده میکند. کسب درآمد از اینستاگرام و انجام ویدیو مارکتینگ در آن راهی بسیار هوشمندانه برای افزاش تعداد مشتریان و برندینگ است.

.

نسخه های نمایشی (دمو)

نسخه های نمایشی یا ویدئو های دمو یک در واقع یک ویدئو کوتاه از محصول شما است که به مخاطبان و مشتریان شما نشان می دهد محصول شما چگونه کار می کند و برای آن ها چه نفعی دارد. هر چه در این زمینه ایده و خلاقیت داشته باشید شانس بیشتری برای رشد کسب و کار خود دارید.

برای مثال در سال های اخیر ویدئو هایی نظیر آموزش نحوه کار ی امتحان کردن محصول بسیار پر بازدید بوده است. زیرا در این روش به مشتریان و مخاطبان خود ثابت می کنید درباره ویژگی های محصول اغراق نکرده اید.

.

ویدئوهای برندینگ

ویدئوهای برندینگ یکی از انواع ویدئو مارکتینگ است که می توان گفت به عنوان بخشی از کمپین های تبلیغاتی بزرگ در نظر گرفته می شود. این ویدئو به مخاطبان ماموریت وچشم انداز محصول را نشان می دهد. در واقع هدف از تولید محتوای ویدئویی برای برند ها متفاوت است اما دلیل اصلی این روش افزایش آگاهی و شناخته شدن برند است.

در برخی موارد برند ها جهت یادآوری مجدد خود کمپین های تبلیغاتی بزرگی برگزار می کنند. هر چند میبایست توجه داشت که در کل هدف ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی جلب توجه مخاطب می باشد.

.

رویداد ها

به طور کلی ویدئوهایی که جهت معرفی رویداد های سالانه تولید و منتشر می شوند یکی از انواع ویدئو مارکتینگ محسوب می شوند. این نوع ویدئو ها درباره یک واقعه خاص و یا یک رویداد توسط رسانه های عمومی یا شرکت ها تولید می شود.

ایونت مارکتینگ یکی از شاخه های جدیدی در بازاریابی محسوب می شود. از این رو کسب و کار های بسیاری تلاش کردند که با برگزاری رویداد های مختلف در این مسیر قدم بردارند. اگر شما هم تصمیم دارید که رویدادی برگزار کنید و کسب و کار خود را رشد دهید می توانید از آن ویدئو های مختلفی تهیه کنید. سپس با این روش مخاطبان جدید جذب می کنید و فروش خود را افزایش می دهید.

اتفاقات مثبت برگزاری رویداد های مختلف در واقع پس از پایان رویداد شروع می شود. زیرا پس از برگزاری رویداد تعامل میان مخاطبان شما بالا می رود. با کمک ویدئو مارکتینگ می توانید از هزینه ای که صرف برگزاری رویداد کرده اید بهره ببرید.

.

مصاحبه ها

در هر زمینه ای که فعالیت دارید قطعا افراد متخصصی وجود دارند که درمیان مردم محبوب هستند. مصاحبه با آن ها به شما کمک می کند که اعتماد مخاطبان را جلب کنید. با تهیه این نوع ویدیو ها حرفه و تخصص شما به مخاطب نشان داده می شود. چرا که با مطرح دغدغه ها و نیاز های مخاطبان این مصاحبه شکل می گیرد. طبیعی است که تهیه زمان ویدئو مصاحبه از دیگر ویدئو ها طولانی تر شود. اما در نظر داشته باشید که تاثیر چشم گیری در افزایش آگاهی مخاطبان از برند شما دارد.

به طور مثال اگر در زمینه تهیه مواد غذایی فعالیت دارید بهتر است با یک متخصص تغذیه مصاحبه کنید. لزومی ندارد برای معرفی کسب و کار خود حتما آن را به تصویر بکشید و درباره آن توضیح دهید. مصاحبه با افراد متخصص در حوزه فعالیت مخصوص به خود بسیار به رونق کسب و کار شما کمک می کند.

.

ویدئو های آموزشی

ویدئو های آموزشی درباره تمامی کسب و کار ها بازخورد خوبی دارد. البته این نوع ویدیبازریابی ویدوییو مارکتینگ بیشتر برای مخاطبان هدف به کار می رود. زیرا مخاطبان هدف مشتاق هستند که درباره زمینه فعالیت شما بیشتر اطلاعات کسب کنند. از این جهت این نوع از ویدئو ها برای آن ها بسیار جذاب به نظر می رسد. بیشتر مواقع برندها با تولید ویدئو های آموزشی قصد دارند به مشتریان خود روش استفاده محصول را آموزش دهند تا آن ها بهره بیشتری ببرند.

.

ویدئو های توضیحی

ویدیوهای توضیحی برای مخاطبان هدف استفاده می شود که به آن ها توضیح دهیم چرا به محصول یا خدمات ما نیاز دارند. در این نوع ویدئو ها سفر فرضی یک مشتری به نمایش گذاشته می شود. چرا که با این روش ممکن است سوالات یا دغدغه های مخاطبان یکسان باشد. همین امر باعث می شود احساس نیاز در مشتری ایجاد شود. در واقع به عبارتی در ویدئوهای توضیحی شما خودتان را فردی نشان می دهید که با مشکلی دست و پنجه نرم می کنید اما با خرید و استفاده از محصولتان یا خدمت شما مشکل شما برطرف می شود.

.

تستیمونیال

مشتریان شما باید مطمئن شوند که محصول یا خدمات شما می تواند مشکل آن ها را برطرف کند. مشتریان نسبت به حرف شما بیشتر به حرف های مشتریان دیگر شما اعتماد و توجه می کنند. از این رو شما می توانید از نظر مشتریان دیگرتان ویدئویی تهیه کنید و به مشتریان بالقوه خود نشان دهید. همین امر باعث می شود اعتماد آن ها جلب شود و متوجه شوند که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند.

.

ویدیوهای زنده (لایو)

یکی از روش های موثر در بازاریابی ویدیویی نشان دادن پشت صحنه کسب و کارتان است. شما می توانید با ویدئوهای زنده (لایو) کسب و کار خود را معرفی کنید. تجربه نشان داده است که این روش نرخ تعامل مخاطبان را بالا می برد. حتی می توان گفت نرخ تعامل لایو یا ویدئوهای زنده بسیار بالا تر از انتشار سایر ویدئوها است. اغلب مردم زمان زیادی هم برای تماشای ویدئو های زنده صرف می کنند.همانطور که گفتیم رویداد و مصاحبه ها در پیشرفت کسب و کار شما بسیار تاثیر گذارند. بنابراین می توانید مصاحبه ها و رویدادهای خود را در پلتفرم های اینستاگرام یا آپارات به صورت زنده پخش کند.
.

انیمیشن

انیمیشن یکی از انوعع پرطرفدار ویدئو مارکتینگ است. که به خلاقیت بالایی هم نیاز دارد. ساخت و انتشار انیمیشن یک برتری نسبت به سایر ویدئو ها داردچرا که هر زمانی که یک موضوع دشوار در میان باشد برند ها و کسب و کار ها به سراغ ساخت و تهیه انیمیشن می روند. به عنوان مثال وب سایت هایی که خدمات سئو ارائه می دهند از این قالب برای معرفی خود استفاده می کنند.

.

ویدیوهای شخصی‌سازی‌شده

آخرین آماری که منتشر شد نشان داد که 80 درصد مشتریان بیشتر از کسب و کار هایی خرید می کنند که ویدئو های شخصی سازی شده ارائه داده اند. بیشتر مردم تمایل دارند که پیام یا ایمیلی را دریافت کنند که برای آن ها نوشته شده است. در صورت شخصی سازی پیام و ایمیل نرخ کلیک و بازدید افزایش میابد و این تعامل به مخاطب احساس نزدیکی می دهد. قالب ساخت این ویدئو ها اهمیت زیادی ندارد زیرا شما می توانید پیام متنی خود افکت ساده بگذارید و سپس ارسال کنید. ایمیل مارکتینگ چیست ؟

.

تاریخچه ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ

اکثر مردم بر این باورند که بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ پدیده جدیدی است اما جالب است بدانید که اولین اقدام ویدئو مارکتینگ مربوط به سال 1940 می باشد. شرکت Bulova در ایستگاه تلویزیونی شهر نیویورک به تبلیغ محصول خود پرداخت. در ادامه رواج ویدئو مارکتینگ در سال 1984 شرکت (Apple) اولین اقدام بازاریابی ویدئویی خود را انجام داد. اما با رسیدن سال 2005 و محبوب شدن شبکه های اجتماعی شرکت های بزرگ تلیغات گسترده خود را شروع کردند. شرکت های بزرگی که در یوتیوب به صورت جدی به ویدئو مارکتینگ پرداختند شرکت های نایک (NIKE) و گوگل (Google) بودند. در کشور ایران در سال 1389 آپارات سرویس اشتراک گذاری را برای ویدئو مارکتینگ فعال کرد.

.

چالش های ویدئو مارکتینگ

بدیعی است که هنگام اجرای ویدئو مارکتینگ با چالش و مشکلات مختلفی رو به رو شوید. بزرگترین مشکلی که کسب و کار های ایرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند فیلترینگ و عدم دسترسی به پلتفرم های مهمی نظیر یوتیوب و فیس یوک است.

دیگر چالش ویدیو ماکتینگ که ممکن است در پیشرفت کسب و کار شما تاثیر بگذارد سرعت اینترنت است. سرعت پایین اینترنت موجب شده که بسیاری از برندها و کسب و کار ها به بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ توجه لازم را نداشته باشند. از جهت دیگر هزینه و تعرفه های اینترنت در ایران بسیار بالا است و بسیاری از کاربران توانایی خرید اینترنت پرسرعت را ندارند. همین امر باعث می شود در مصرف اینترنت صرفه جویی کنند و ویدیو های کمتری تماشا کنند.

سومین چالشی که صاحبان کسب و کار با آن رو به رو هستند فرهنگ و قوانین کشور است. از این رو برندها و کسب و کار ها نمی توانند مانند دیگر کسب و کار ها در کشور های مختلف خلاقیت خود را به تصویر بکشند. به عنوان مثال به پلتفرم محبوب گوگل ادز (Google Ads) دسترسی ندارند و نمی توانند بازخورد خوبی از تبلیغات دریافت کنند.

اما چالش های گفته شده نباید باعث نامیدی شما شود و از ویدیو مارکتنیگ استفاده نکنید. برای ایجاد و افزایش آگاهی از کسب و کار شما و فروش بیشتر کاربران بیشتری در پلتفرم های مختلف مورد هدف قرار بگیرید. در ادامه مطلب درباره استراتژی ویدئو مارکتینگ توضیح داده ایم که سرعت پیشرفت خود را بهبود ببخشید.

.

استراتژی ویدئو مارکتینگ

نیاز است که همواره به این نکته توجه داشته باشید که ویدئو مارکتینگ از تبلیغات ویدئویی متفاوت می باشد. اگر تصور می کنید با تهیه و انتشار یک تیزر تبلیغاتی در شبکه های مجازی شما در حال بازاریابی ویدئویی هستید سخت در اشتباه هستید. مانند بسیاری از بازاریابی های دیگر ویدئو مارکتینگ هم ساختار و استراتژی مخصوص به خود را دارد. که این استراتژی برای هر محصول یا خدماتی متفاوت می باشد. در واقع ویدئو مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است که تولید محتوای ویدئویی و انتشار آن به منظور معرفی و افزایش آگاهی مخاطبان است. که در نهایب بر روی فروش بیشتر کسب و کار ها هم تاثیر می گذارد.

در بازاریابی محتوا مخصوصا ویدئو مارکتینگ قبل از اقدام به انجام کاری میبایست مخاطب هدف از طرف صاحب برند و کسب و کار مشخص شود. چرا که با تعیین مخاطب هدف تمرکز بر روی رسانه هایی قرار می گیرد که بازخورد بهتری می دهند و نرخ تعامل آن بیشتر است.

به عنوان مثال معرفی محصول ورزشی مردانه به صورت ویدئویی در یک صفحه اینستاگرامی آموزش آشپزی بازدهی بسیار پایینی دارد. زیرا بیشتر افراد صفحه آموزش آشپزی را بانوان تشکیل داده اند. بنابراین جهت تهیه و انتشار ویدئو به نکاتی مانند جنسیت ، فضای پلتفرم ، حوزه کاری ، منطقه جغرافیایی ، رده سنی ، علایق و نیاز ها و… دقت داشته باشید.

.

اهداف اصلی ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ
  • افزایش فروش : همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم شما می توانید فروش خود را با کمک ویدیو هایی نظیر پیش‌نمایش، تستیمونیال و ویدیو های توضیحی افزایش دهید. بر اساس آخرین آماری که منتشر شده است. هر کسب و کاری که در صفحه خود از ویدئو استفاده کرده است 68 درصد بر فروش محصولاتش تاثیر داشته است.
  • آموزش مشتریان : همانطور که گفتیم یکی از انواع ویدئو مارکتینگ آموزش به مشتریان است. در دنیای امروز ویدئو ها ابزار عالی برای آموزش زمینه های مختلف محسوب می شوند. با تولید ویدئوهای مختلف می توان نحوه کار با محصول یا خدمات را به راحتی آموزش داد. علاوه بر آموزش می توانید در قالب ویدئو به پرسش های متداول مشریان و مخاطبان خود پاسخ دهید.
  • افزایش آگاهی از برند : امروزه ویدیو ها ابزار قدرتمندی برای اطلاع رسانی موضوعات مختلف هستند. بهتر است همیشه از ویدئو برای معرفی و تبلیغ کسب و کار خود استفاده نکنید بلکه درباره برند خود داستانی تعریف کنید که برای مخاطب دل نشین و جذاب باشد.
  • تعامل بیشتر : تعامل کاربران در شبکه های مجازی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا از این راه بازاریابی دهان به دهان هم شکل می گیرد. تعامل در شبکه های مجازی به این منظور است که مخاطب محتوای شما را لایک کند و نظر خود را درباره آن بنویسد و سپس برای دوست خود ارسال کنید. به این ترتیب تعامل در صفحه شما شکل گرفته است.
  • افزایش ترافیک سایت : یکی از روش های ویدئو مارکتینگ افزایش ترافیک وب سایت می باشد. زیرا مرورگر گوگل به لینک هایی که محتوای ویدئویی در آن ها کار شده است بسیار توجه می کند. به طور مثال میتوانید درباره حوزه کاری خود ویدئوهایی تهیه کنید که مشتریان و مخاطبان نظرشان را در صفحه های سایت ثبت کنند.

.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی و اهمیت استفاده از آن پرداختیم. همچنین در ادامه به انواع و مزایای آن همراه با استراتژی اجرای ویدیو مارکتینگ برای برند ها و کسب و کار های مختلف اشاره کردیم. علاوه بر این نکات در رابطه با چالش های انجام ویدئو مارکتینگ و هدف های اصلی استفاده از این روش را شرح دادیم.

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی هنگام شروع کار ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد. اما با توجه به نکاتی که اشاره کردیم و کمی تمرین می توان به آسانی محتوای ویدئویی با کیفیت و جذاب تولید کرد. همانطو که گفته شد در چند سال اخیر سیل عظیمی از کاربران علاقه مند به تماشای محتوای ویدئویی شده اند. از این رو امروزه ویدیو مارکتینگ به یک روش بازاریابی موثر در دنیای آنلاین تبدیل شده است. در صورتی که برند یا کسب و کاری بازاریابی ویدئویی را جدی نگیرد یا زمان زیادی را صرف تولید محتوای ویدئویی نکند ممکن است کسب و کارش آسیب جدی ببیند.

برای شروع ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین می توانید مقاله های آموزشی متنی را به ویدئو تبدیل کنید یا از رقیبان خود الهام بگیرید. همچنین میتوانید برای صرفه جویی در سرمایه و زمان از هوش های مصنوعی استفاده کنید و محتواهای ویدیویی خود را به کمک آن ها بسیازید. برای انجام اینکار به مقاله بهترین هوش مصنوعی تولید محتوا مراجعه کنید.

.

مطالب دیگر

ertaweb
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *