تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو از گذشته تا امروز
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو | برای درک و بررسی بیشتر تاثیر شبکه های اجتماعی میبایست ابتدا از تاریخچه آن اطلاع داشته باشیم. در سال 2010 میلادی زمزمه هایی درباره تاثیر سیگنال های شبکه های اجتماعی (Social Signals) بر روی رتبه بندی سایت ها شنیده می شد. در آن زمان بعضی از متخصصین سئو درباره تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئوی وبسایت مقالاتی منتشر کردند. البته لازم به ذکر است که این موضوع در زمان خود بسیار تازگی داشت. چرا که از دیگر روش های لینک بیلدینگ برای سئو سایت استفاده می شد. در مقایسه با آن روش های می توان گفت تقریبا توجهی به سیگنالهای شبکههای اجتماعی نمیشد.
پس از مدتی سوال یکی از کاربران در تاریخ 18 دسامبر سال 2010 از مدیر سابق بخش اسپم گوگل آقای Matt Cutts منتشر شد. که سوال کاربر از آقای Matt Cutts به این صورت نوشته شده بود : « سلام Matt Cutts ، در یکی از مقاله های سئو خوندم که گوگل از لینک های فیسبوک و توئیتر به عنوان یک معیار در رتبه دهی به سایت ها استفاده میکند. آیا این قضیه رو تایید میکنی ؟ » پس از منتشر شدن این سوال Matt Cutts در ویدئویی به نام Does Google use data from social sites in ranking پاسخ این سوال را داد. در واقع در این ویدئو توضیح داد که به طور مستقیم از سیگنال های شبکه های اجتماعی برای رتبه بندی استفاده می شود.
.
تاریخچه تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
اما در همان دوره که زمان زیادی از منتشر شدن ویدئو Matt Cutts نگذشته بود گوگل رسما اعلام کرد که فعالیت در شبکه های اجتماعی جزو معیار های رتبه بندی نمی باشد. هنگامی که این خبر منتشر شد در بین کارشناسان سئو اختلاف نظر به وجود آمد. اما نکته قابل توجه درباره این موضوع این است که شاید فعالیت در شبکه های اجتماعی به طور مستقیم بر سئو تاثیر نگذارد اما به دلیل ایجاد محبوبیت برند و کسب کار شما قطعا به صورت غیر مستقیم بر سئو سایت شما تاثیر گذار می باشد. در ادامه ارتاوب به تاثیر شبکه های مجازی بر سئو اشاره خواهد کرد.
.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
با گذشت زمان همه به باور تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت رسیدند. میتوان گفت امروزه حتی شدت و میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر روی سئو افزایش یافته است. البته اهمیت این سیگنال ها در طول زمان بیشتر هم شده است. چرا که مطالعات متعددی در رابطه با وابستگی سیگنالهای شبکههای اجتماعی و رتبهبندی سایتها صورت گرفته که این موضوع را اثبات می کند.
به صورت کلی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت به طور مستقیم انجام نمی شود. لینک هایی که در شبکه های اجتماعی share می شود باعث دیده شدن و گسترش برند شما می شود. همچنین شبکه های اجتماعی در 6 جهت روی بهینه سازی موتور های جست و جو یا سئو سایت موثر می باشند که عبارتند از :
- بهبود سئو محلی وب سایت
- شناخت برند و کسب و کار شما
- افزایش ترافیک طبیعی وب سایت
- افزایش بازدید کاربران از محتوای شما
همانطور که اشاره کردیم Share کردن محتوای شما در شبکه های مجازی به صورت غیر مستقیم بر روی سئو وب سایت تاثیر می گذارد. هر چه کاربران زمان بیشتر برای دیدن محتوای شما صرف کنند به طبع بازدید بیشتر هم دریافت می کنید.
.
تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو
تعداد محتوایی که روزانه در شبکه های اجتماعی انتشار می دهید به طور مستقیم بر روی سئو شما تاثیر می گذارد. هر چه افراد بیشتری در شبکه های مجازی محتوای شما را لایک کنند و بازدید داشته باشند سئو شما بهبود میابد. منشن کردن برند و کسب و کار شما در شبکه های مجازی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. علاوه بر این میزان بازدید از تعداد بک لینک های شما تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو را نشان می دهد. برای تولید برخی از محتواهای شبکه های مجازی و سایت خود میتوانید از برخی از بهترین هوش های مصنوعی تولید محتوا که امروزه بحثشان داغ است استفاده کنید. البته که توصیه میشود تنها از کمک و همراهی انها استفاده کنید و محتوای خود را به صورت یونیک و مفید طراحی کنید.
.
تاثیر غیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو غیر
حجم رضایت مشتریان و کاربران به صورت غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر می گذارد. همچنین هر چه کاربران زمان بیشتری در صفحات شما بمانند نرخ پرش سایت کاهش میابد. این فرآیند به شکل غیر مستقیم بر روی سئو سایت شما تاثیر میگذارد. علاوه بر این افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل تاثیر غیر مستقیم شبکه های اجتماعی در سئو را نشان می دهد. سرعت بالای ایندکس شدن محتوا سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.در واقع باید انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی به شکلی باشد که شما اولین نفری باشید که آن محتوا را انتشار می دهید. در این صورت محتوای شما زودتر ایندکس می شود.
.
ارتباط شبکه های اجتماعی و سئو سایت
همانطور که متوجه شدیم اشتراک گذاری و Share کردن محتوا باعث می شود که سایت در رتبه بهتری قرار بگیرد. اما این موضوع ثابت و قطعی نمی باشد. به عنوان مثال یک محتوای شما ممکن است دفعات بسیاری بر رو پلتفرم توییتر اشتراک گذاری شود اما در موتور های جست و جوگر گوگل نشان داده نشود. بنابراین می توان گفت تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو در واقع نتیجه یکی از موارد زیر می باشد :
- محتوایی که زیاد Share شود بازدید بیشتری دریافت می کند.
- محتوایی که بازدید بالایی دارد ممکن است از سایت های دیگر هم لینک به دست آورد. ( بهترین سایت های ساخت بک لینک )
- بک لینک های اضافی باعث می شوند که رتبه بندی بهتری ایجاد شود.
- بهبود رتبه بندی موجب افزایش فعالیت شبکه های اجتماعی می شود.
AJ Kohn می گوید : در واقع این خود فعالیت های رسانه های اجتماعی نیستند که اهمیت دارند ، بلکه چیزی که در نتیجه این فعالیت ها صورت می گیرد مهم است.
.
چگونه شبکههای اجتماعی موجب بهبود رتبه سایت میشوند ؟
پاسخ این سوال کمی بحث بر انگیز می باشد. اما همانطور که کمی پیش تر توضیح دادیم فعالیت در شبکه های اجتماعی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی رتبه بندی سایت ها تاثیر میگذارد. به طور کلی تاثیرات مستقیم ناشی از عوامل زیر باشد :
- تعداد لایک در شبکه های مجازی
- تعداد دنبال کنندگان در شبکه های مجازی
- اشتراک گذاری محتوا در شبکه های مجازی
- تعداد منشن برند و کسب و کار شما در شبکه های مجازی
تأثیرات غیرمستقیم فعالیت در شبکه های اجتماعی :
- افزایش Inbound Link ناشی از بازدید
- شناخت و آگاهی کاربران از برند و نام تجاری شما
- افزایش رضایت و نظرات مثبت مشتریان
اثرات مستقیم بسیار ساده و بدیهی می باشند. از این رو بهتر است که درباره اثرات غیر مستقیم کمی بیشتر توضح دهیم. همچنین شبکه های مجازی زیادی وجود دارند که فعالیت در آن ها به رشد و بهبود سئو کمک می کند از جمله لینکدین ، گوگل پلاس ، اینستاگرام ، فیسبوک و… در ادامه مقاله درباره این اپلیکیشن ها و آینده آن ها توضیح می دهیم.
.
چرا استفاده از شبکه های اجتماعی در سئو اهمیت دارند ؟
در این چند سال اخیر ارتباط شبکه های مجازی و سئو سایت نسبت به قبل بیشتر شد. امروزه این ارتباط از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تعداد کاربران این پلتفرم ها روز به روز افزایش میابد. بسیاری از کسب و کار ها توانستند فروشگاه اینترنتی خود را از این روش توسعه دهند. ( 10 روش تبلیغات موثر در کسب و کار ) بر اساس آماری که منتشر شد نقش شبکه های اجتماعی بر سئو سایت ها بسیار چشم گیر است. با استفاده از راه های زیر می توان بر روی سئو سایت تاثیر مثبت گذاشت :
- جلب اعتماد کاربران : آمار نشان می دهد که برای مثال کاربران شبکه مجازی اینستاگرام بیشتر به صفحاتی اعتماد می کنند که لینک وبسایت خود را در بیو صفحه قرار دادند. علاوه بر این دقت داشته باشید که کاربران بیشتر به سایت هایی اعتماد می کنند که توسط دوستان و آشنایان به آن ها معرفی شده است. در نتیجه مخاطبان شما افزیش میابد. این موضوع میتواند باعث بالا رفتن بازدید سایت و بهبود رتبه شما در نتایج جستجو شود.
- معرفی و شناخت برند : در صورتی که فعالیت منظم در شبکه های اجتماعی داشته باشید. تعداد دنبال ککنندگان شما افزیش میابد. بنابراین برند و کسب و کار شما توسط کاربران بیشتر شناخته می شود.
- اشتراک گذاری لینک محصولات : یکی از دلایل اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو این است که باعث بیشتر شدن بازدید شما می شود. به عنوان مثال میتوانید لینک مقاله یا محصول جدید خود را در استوری اینستاگرام گذاشته و از کاربران درخواست کنید که از آن دیدن کنند. کسب درآمد از اینستاگام
در ادامه به دیگر علت های اهمیت شبکه های اجتماعی بر سئو اشاره می کنیم.
.
علت اهمیت شبکه های اجتماعی بر سئو
- برقراری ارتباط مستقیم با کاربران : شبکه های مجازی محیطی را فراهم کردند که می توان مستقیم با کاربران در سراسر دنیا ارتباط برقرار کرد. برای مثال کاربران با انتشار کامنت و استیکر ها می توانند واکنش خود را برای شما ارسال کنند. این موضوع به شما کمک میکند تا با سلیقه کاربرانتان آشنا شوید.
- کاهش زمان ایندکس صفحات توسط گوگل : افزایش بازدید صفحات وب سایت کمک میکند که مطالب شما در کمترین زمان ممکن توسط موتور های جست و جو ایندکس شود. در این صورت کسی فرصت کپی کردن مطالب شما را ندارد.
- معرفی محصولات یا خدمات به طور مستقیم : دیگر مزیتهای شبکه اجتماعی در SEO سایت معرفی محصولات یا خدمات به طور مستقیم به کاربران است. همچنین میتوانید با نقد و بررسی آنها نظر کاربران را به کسب و کار خود جلب کنید.
.
بهترین شبکه های اجتماعی برای سئو
همانطور که توضیح دادیم شبکه های اجتماعی مانند پل ارتباطی میان وب سایت و کاربران عمل می کنند. در واقع محیط شبکه های مجازی نقش معرف را از طریق لینک دهی ایفا می کنند. در حال حاضر چندین شبکه اجتماعی محبوب و پرمخاطب وجود دارد. که اگر به طور منظم در این محیط ها فعالیت داشته باشید بازدخورد بسیار خوبی دریافت می کنید. در ادامه چندین شبکه اجتماعی پرطرفدار را نام برده ایم :
- Quora
- Medium
- YouTube
فیسبوک ، توییتر ، یوتیوب و اینستاگرام امروزه در داخل ایران جزو شبکه های اجتماعی پر مخاطب به حساب می آید. در هر کدام از شبکه ها می توان به لینک دهی پرداخت. آنچه که در این شبکه ها از اهمیت بالایی برخوردار است سرعت بالا در برند سازی و برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان می باشد.
.
آینده شبکههای اجتماعی چگونه است ؟
سرایر دنیا به سوی اجتماعی شدن حرکت می کند. امروزه تقریبا تمام سنین در شیکه های مجازی حضور دارند. حتی کودکان امروز کاربران و مشتریان فردا خواهند بود. همانطور که میبینیم با توجه به پیشرفت تکنولوژی هر روزه تعداد کاربران در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، فیسبوک ، توئیتر ، گوگل پلاس و … بیشتر می شود. به عنوان مثال فیسبوک در چند سال گذشته رقیب جدی و سرسختی نداشت. اما به مرور زمان تمایل به استفاده از این شبکه کم شد و کاربران رو به دیگر شبکه ها آوردند.
متخصصان این زمینه باور دارند که تکامل شبکه های اجتماعی نه تنها باعث افزایش سرعت و تسهیل امکانات مختلف می شود. بلکه این تکامل در تولید محصولی بوده به نام کاربران جدید دنیای مجازی که رفتاری نوین در شیوه ارتباطی خود یافته است. پیش بینی های متخصصان مبنی بر نقاط قابل تامل در آینده از سوی متخصصان مطرح می شود.
.
نظر گوگل درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت
همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم در سال 2010 اهمیت شبکه های اجتماعی بر سئو آشکار شد. Matt Cutts مدیر سابق بخش اسپم گوگل اعلام کرد که شبکه های اجتماعی می تواند به طور مستقیم بر روی سئو و رتبه بندی سایت ها تاثیر بگذارد. اولین مرحله برای بررسی نقش شبکه های مجازی بر سئو سایت ها جست و جو کردن موضوع مورد نظر در گوگل می باشد. لازم به ذکر است که در سال 2014 Matt Cutts نیز اعلام کرد که تاثیر شبکه های اجتماعی به طور مستقیم مشخص نمی باشد. به عبارتی فعالیت منظم در وب سایت ها تعیین می کند که رتبه شما در چه جایگاهی قرار بگیرد.
.
جمع بندی
بر اساس آمار منتشر شده کره زمین حدود 7.4 میلیارد نفر جمعیت دارد که از این رقم 1.8 میلیارد نفر آن در شبکه ها اجتماعی فعالیت دارند. همچنین روز به روز این ارقام تغیر می کند و رو به افزایش می باشد. لازم به ذکر است که هر شبکه اجتماعی محیط مخصوص به خود را دارد و میبایست قبل از شروع به فعالیت در آن آگاهی لازم را داشته باشید. بنابراین باید سلیقه کاربران آن محیط را در نظر گرفته و بر آن اساس فعالیت کنید. در این صورت شما تعداد مشتریان وفادارتان زیاد می شود و نرخ بازدید هم افزایش میابد.
همچنین عوامل تاثیر گذاری مانند سن ، سلیقه و ویژگیهای رفتاری کاربران وجود دارد که در هر منطقه جغرافیایی هم تغیر می کند. به عنوان مثال کاربران ایرانی که در فیس بوک فعال هستند رنج سنی جوان و یا میانسال را دارند. اما به طور کلی کاربران ایرانی زمان زیادی را در شبکه های مجازی سپری می کنند. از این رو میابیست تاثیر شبکه های مجازی بر روی سئو سایت ها را جدی گرفت.