ایمیل مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ (بازاریابی آنلاین) چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست ؟ همانطور که در تیتر بالا مشاهده می کنید ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین یکی از روش های بازاریابی است که با استفاده از ایمیل انجام می شود. ایمیل جزو یکی از بهترین ابزار های ارتباطی محسوب می شود. کل مردم جهان در طی روز ایمیل های زیادی دریافت می کنند که با هدف های مختلف برای آن ها ارسال شده است. اگر بخواهیم ایمیل مارکتینگ را به زبان ساده تعریف کنیم ، ایمیل مارکتینگ به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که با استفاده از ابزار ارتباطی ایمیل به مخاطبان هدف پیامی می فرستد. محتوای این پیام با توجه به مخاطب هدف میتواند موضوعات مختلفی باشد از جمله تبلیغات ، تخفیف ها یا پیشنهاد ، محتوای مفید ، اخبار و اطلاع رسانی رویداد ها و…

برای استفاده از ایمیل مارکتینگ شما در هر مرحله از بیزنس خود میتوانید جهت استفاده از آن اقدام کنید. ایمیل مارکتینگ یکی از روش ها رشد برای بیزنس های مختلف است چرا که به وسیله ایمیل مارکتینگ شما بدون هیچ هزینه ای می توانید برندسازی کنید و مشتریان را حفظ کنید. در ادامه مقاله جهت درک مفاهیم ارتاوب به جزئیات ایمیل مارکتینگ می پردازد.

.

استراتژی های ایمیل مارکتینگ

در دنیای امروز تمام کسب و کار ها جهت جذب مخاطب بیشتر از ترفتند ها و ابزار های مختلفی استفاده می کنند. در رابطه با ایمیل مارکتینگ هم  این ترفند و استراتژی ها وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح داده ایم :

  1. کمپین های تبلیغاتی : با توجه به مناسبت یا رویداد ها مختلف با برنامه ریزی دقیق و خلاقانه میتوانید به مخاطبان هدف ایمیلی ارسال کنید. 10 روش تبلیغ موثر برای رشد کسب و کار
  2. ایجاد لیست ایمیل : جهت یک بازاریابی هدفمند به وسیله ایمیل میبایست بهترین بانک اطلاعاتی را ایجاد کنید. مهم ترین بخش از این کار انتقال حس ارزش  و منفعت به مخاطبان هدف می باشد.
  3. ریتارگتینگ : ریتارگتینگ به معنای جذب دوباره افراد در مسیر خرید برای مثال برخی کاربران قبل از تکمیل سبد خرید آن را رها می کنند و یا کاربرانی که مدت طولانی از خدماتی استفاده نکردند با این روش دوباره به یک مشتری بالقوه تبدیل می شوند.
  4. ریتنشن مارکتینگ : در بیشتر مواقع حفظ مشتری قدیمی از جذب مشتری جدید راحت تر است. در صورتی که درآخر سود به دست آمده از هر دو آن ها یکسان است. در واقع ریتنشن مارکتینگ به معنای بازگرداندن مشتریان قدیمی و ترغیب دوباره آن ها برای خرید است.
  5. خبرنامه : با توجه به سایر شبکه های اجتماعی خبرنامه ها هنوز طرفداران خاص خود را دارند. افرادی که خبرنامه ها را دنبال می کنند در واقع به دنبال مطالب مفید و کاربردی می گردند. شما می توانید با هوشمندی استراتژی خود را طوری پیاده کنید که محتوای منتشر شده جذاب ، اطلاع رسانی ، معرفی محصول یا خدمات و… باشد. این استراتژی نیازمند استمرار و خلاقیت می باشد. برای ساخت و تولید محتوای متنی میتوانید از بهترین هوش های مصنوعی تولید محتوا کمک بگیرید.

.

مزایای ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

با توجه به مطالب بالا متوجه شدیم که ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین می تواند به رشد کسب و کار ها سرعت ببخشد. در ادامه به مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ می پردازیم.

  • آنالیز رفتار مشتری : ایمیل مارکتینگ بستر آنالیز و تجزیه تحلیل رفتار مشتری را به وجود می آورد. همین امر باعث می شود شما لسیتی از مخاطبین مشتاق خود جمع آوری کنید و واکنش های آن ها ثبت کنید تا برای دفعه بعدی هوشمندانه تر عمل کنید.
  • ایمیل های سفارشی : ایمیل های سفارشی برای کاربران و ارسال کننده های ایمیل بسیار مفید می باشد. به عنوان ارسال کننده ایمیل جهت دریافت خروجی بهتر می توانید ایمیل های خود را سفارش سازی کنید. همچنین مخاطبان و کاربران شما این حق را دارند که انتخاب کنند چه ایمیل هایی برایشان ارسال شود.
  • اثر بخشی سریع : زمانی که ایمیل را برای مخاطبان هدف خود می فرستید می توانید اثرات و واکنش های مخاطبان را آنالیز کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید فروش ویژه ای در یک روز داشته باشید ، با به کار گیری ایمیل مارکتینگ در زمان محدود تعداد زیادی مخاطب جذب کنید و آن ها را از پیشنهاد ویژه ای که دارید باخبر سازید.

.

ایمیل مارکتینگ سفارشی :

 ایمیل های سفارشی برای کاربران و ارسال کننده های ایمیل بسیار مفید می باشد. به عنوان ارسال کننده ایمیل جهت دریافت خروجی بهتر می توانید ایمیل های خود را سفارش سازی کنید. همچنین مخاطبان و کاربران شما این حق را دارند که انتخاب کنند چه ایمیل هایی برایشان ارسال شود.

  • ارزان قیمت و سریع : ارسال ایمیل تنها چند ثانیه از زمان شما را می گیرد. بنابراین ایمیل مارکتینگ جزو سریع ترین روش های بازاریابی به حساب می آید. همچنین با پرداخت هزینه ناچیز و در برخی موارد به صورت رایگان با داشتن یک لیست ایمیل از مخاطبان هدف به بهترین نتیجه دست یابید. از این رو درصد احتمال بازگشت سرمایه بالا می رود.
  • بازگشت سرمایه : امروزه بیشتر کسب و کارها با منابع محدود رو به رو هستند و هزینه اجرای استراتژی های تبلیغاتی بسیار بالا هستند و بازگشت سرمایه در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. به طبع مدیران کسب و کار ها بعد از پرداخت هزینه تبلیغات انتظار بازگشت سرمایه را دارند. مزیت ایمیل مارکتینگ در این است که اگر موارد و قوانین را به طور اصولی و دقیق انجام داده شود بازخورد عالی دریافت خواهید کرد.

 .

معایب ایمیل مارکتینگ (بازاریابی آنلاین) چیست ؟

مانند سایر روش ها ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی در کنار مزایای زیادی که دارد معایبی نیز وجود دارد. در ادامه به چند مشکل سیستم ایمیل مارکتینگ می پردازیم.

  1. اسپم : ایمیل هایی که به طور دقیق هدف گذاری نمی شوند در واقع ایمیل هایی که به مشتریان هدف ارسال نمی شوند و حاوی تبلیغات غیر اصولی هستند. در بیشتر مواقع ایمیل ها به صورت خودکار به شکل اسپم ارسال می شوند. ممکن است این موضوع آسیب جدی به بازخورد لازم برساند.
  2. ایمیل های ارسال نشده : در برخی موارد که از سرویس های رایگان استفاده ممی کنیم ممکن است ایمیل ارسال نشود. درست است که عباراتی نظیر حتما کلیک کنید ، رایگان و … ترغیب کننده به نظر می رسند اما در همان حد هم می توانند آسیب زننده باشند و ایمیل شما به مقصد مورد نظر نرسد.
  3. مشکلات طراحی : لازم به ذکر است که کاربران ممکن است ایمیل دریافتی را در تلفن همراه یا لپ تاپ باز کنند. از همین رو تغیر سایز صفحه نمایشگر ابعاد تصاویر و محتوا ارسال شده را تغیر می دهد. یکی از چالش های ایمیل مارکتینگ طراحی محتوای آن است. محتوای شما میبایست به وسیله هر دستگاهی که باز شد سایز مناسبی داشته باشد.

.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین

در دورانی که گری توئرک (Gary Thuerk) موفق شده ایمیلی را برای 400 نفر از مخاطبان هدف سازمان تجهیزات دیجیتال ارسال کند بیش از 40 سال می گذرد. نکته قابل توجه این است که گری توئرک با ارسال ایمیل توانست فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. این اتقاف در دوران خود دست آورد بزرگی بود و همه را شوکه کرد. از آن پس به او لقب پدر اسپم را دادند. اما خودش معتقد بود لقب پدر اسپم دور از انصاف بود به همین دلیل خودش را پدر ایمیل مارکتینگ (بازاریابی آنلاین) نامید.

از دهه 90 میلادی بیشتر مردم با اینترنت آشنا شده بودند و سبک زندگی و کاری مردم تفاوت زیادی کرده بود. از سال 2010 میلادی به بعد ایمیل مارکتینگ وارد عصر جدیدی شد. سخت گیری هایی در رابطه با ارسال انبوه ایمیل ، محتوای ایمیل و ارزان بودن بازاریابی آنلاین نسبت به روش های دیگر می شد. از طرفی دیگر گوشی های هوشمند ، استفاده از ایمیل و سایر شبکه های اجتماعی در بین مردم فراگیر شده بود. همین امر باعث شد شرایط رقابت در ایمیل مارکتینگ دشوار تر شود.

تا سال 2013 توسعه و آزمایش روی ایمیل مارکتینگ ادامه یافت و پس از آن متخصصین بازاریابی متوجه شدند که چطور به صورت حرفه ای از ایمیل مارکتینگ بهره ببرند. بر روی نکاتی نظیر نیاز و علاقه کاربران ، سرویس های پیشرفته ایمیل ، سیستم مدیریت محتوا ، سیستم های اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و یکپارچه سازی آن بیشتر متمرکز شدند.
.

راز موفقیت در ایمیل مارکتینگ چیست

یکی از روش هایی که به طور حتم بر روی بازاریابی شما تاثیر می گذارد تجزیه و تحلیل ایمیل می باشد. رفتار و عملکرد مشتری در برابر ایمیل شما کلید اصلی موفقیت شما در ایمیل مارکتینگ است. با بررسی و تحلیل شاخص های ایمیل مارکتینگ سرعت موفقیت خود را بهبود ببخشید. در ادامه به مهم ترین شاخص ها اشاره کرده ایم :

  1. نرخ کلیک (Click-Through-Rate) : نرخ کلیک یا CTR به میزان تعداد کلیک بر دکمه ها یا لینک های داده شده می گویند. با استفاده از این اطلاعات به صورت جداگانه امکان بررسی عملکرد هر یک از ایمیل ها وجود دارد.
  2. نرخ پرش (Bounce Rate) : نرخ پرش میزان ایمیل هایی هستند که در موقعیت های مختلف باز یا کلیک نشده اند. این اتفاق بر اساس دلایل مختلفی رخ می دهد و صرفا متخص به یک مشکل خاص نیست.
  3. نرخ تبدیل (Conversion Rate) : زمانی که ایمیل Call to action است. در واقع فرستنده ایمیل از کاربر می خواهد عملیاتی نظیر دانلود ، خرید و… ای انجام دهد.
  4. نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate) : این شاخص به تعداد کاربرانی را نشان می دهد که عضو لیست هدفمند شما بودند و به هر دلیلی از دریافت ایمیل انصراف می دهند.

.

آموزش 0 تا 100 مراحل انجام ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ بحث مفصلی است و حوزه گشترده ای دارد. آموزش کامل و جامع آن در این مقاله نمی گنجد اما در ادامه به طور خلاصه شیوه انجام مراحل آن را شرح می دهیم :

مرحله اول : طراحی استراتژی 

جهت شروع هر نوعی از بازاریابی نیاز است که یک استراتژی مناسب طراحی کنید. با طراحی استراتژی مناسب می توانید با نظم و برنامه ریزی دقیق کار خود را پیش ببرید.

مرحله دوم : ایجاد لیست ایمیل 

برای شروع کمپین میبایست لیست ایمیل تهیه کنید. این لیست را میتوانید از فرآیند (lead generation) لیدجنریشن به دست بیاورید.

مرحله سوم : انتخاب سرویس مناسب

موسسات و شرکت های زیادی هستند که به شما در این راه کمک می کند. با جست و جو و تحقیقات لازم یک سرویس مناسب انتخاب کرده و به کار بگیرید.

مرحله چهارم : طراحی ایمیل 

مرحله طراحی ایمیل و تکمیل فرم ثبت نام یکی از اساسی ترین مراحل اجرای کمپین می باشد. توجه کنید که این ایمیل ها باید از نظر محتوایی جذاب و گیرا باشد.

مرحله پنجم : اتوماسیون ارسال ایمیل 

شما این اختیار را دارید که تنظمیات ایمیل را جوری قرار دهید که پس از ثبت نام مخاطب ایمیل های مفید و کاربردی برایش ارسال شود.

مرحله شیشم : آنالیز 

برای بازخورد خوب و انجام ایمیل مارکتینگ حرفه ای باید نتایج کمپین ها را در گذر زمان آنالیز و کنترل کنید. شاخص ها را به دقت وارسی کنید و در صورت وجود باگ یا مشکلی برای دفعه بعد آن را اصلاح کنید.

.

زمان مناسب استفاده از ایمیل مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست

به طور کلی ایمیل مارکتینگ به معنای فروش مستقیم محصولات یا خدمات نمی باشد. ایمیل مارکتینگ در واقع ابزار مهمی برای ارتباط با مشتریان است که به دلایل گوناگون می توان از آن استفاده کرد. بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ در بعضی موارد بسیار رایج و فراگیر است. زمان هایی است که ارسال کردن ایمیل بازخورد بهتری از جانب مخاطبان دارد. در ادامه مطلب به بررسی آن ها می پردازیم.

  • خوشامدگویی به کاربران جدید : خوش آمدگویی به کاربران جدید یک ایده ساده اما جذاب است. پس از عضویت یک کاربر جدید در محیطی مانند وب سایت یا خبرنامه پیام خوشامدگویی به او ارسال کنید و از مخاطب خود تشکر کنید.
  • خبرنامه : خبرنامه ایمیلی امکان این را دارد که به صورت منظم ایمیل هایی با محتوای تصویری و… را ارسال کنید. بیشتر کاربرانی که در وبسایت شما فعالند مشتاق هستند در ازای دریافت یک هدیه رایگان و یا محتوایی که به طور منظم ارسال می شود ایمیل خود را در اخیار شما قرار دهند. اما در صورتی این اتفاق می افتد که محتوای ایمیل جنبه علمی و تخصصی داشته باشد.
  • اطلاع رسانی درباره خدمات یا محصولا جدید : بهتر است که خدمات و محصولات جدید ابتدا برای مشتریان قدیمی و وفادار معرفی شود. تا نتیجه دقیق و بهتری دریافت کنید. این موضوع به مشتریان حس تقدیر و تشکر را انتقال می دهد.

.

دیگر موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ

  • ارسال رسید خرید : پس از نهایی شدن خرید توسط کاربران فاکتور و جزئیات خرید را برای مخاطبان ارسال کنید. یکی از مزیت های ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل های پشتیبانی و اطلاع رسانی هست که بعد خرید کاربر برای آن ارسال می شود.
  • تخفیف و پیشنهادات جذاب : اکثر کسب و کار ها کمپین های تبلیغاتی زیادی اجرا می کنند که تخفیف های زیادی شامل حال مشتریانشان شود. در صورتی که مشتری از کمپین و تخفیفات شما با خبر نشود عملا زحمات شما بازخوردی نخواهد داشت. از این رو می توانید لیستی از مخاطبانی که تخفیف و پیشنهادات شما برای آن ها جذاب تر است تهیه کنید. از ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید و کمپین خود را معرفی کنید.
  • اطلاع رسانی رویداد ها : در صورت برگزاری نمایشگاه یا رویداد خاصی که مربوط به کسب و کار شما است ، خیلی راحت و سریع می توانید با استفاده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین مخاطبان خود را از رویداد پیش رو با خبر کنید و در صورت آزاد بودن رویداد یا نمایشگاه برای عموم آن ها را دعوت بنمایید.

.

بهترین سروییس دهنده های ایمیل مارکتینگ در ایران

در دنیای امروز سرویس های ایمیل مارکتینگ زیادی وجود دارند که به معروف ترین آن ها اشاره خواهیم کرد :

  1. میل چیمپ ( mailchimp )
  2. میلرلایت ( mailerlite )
  3. سندر ( sender )
  4. اِوبر ( Aweber )
  5. سندپلاس ( Sendplus )
  6. سند این بلو ( Sendinblue )
  7. کانستنت کانتکت ( Constant Contact )

لازم به ذکر است که با توجه به هزینه و تحریم هایی که در ایران وجود دارد می توانیم از سرویس های ایرانی که این خدمات را ارائه می دهند استفاده کنیم. اسامی این سرویس ها را در ادامه مطلب شرح داده ایم :

  1. میل تاز
  2. اینباکس
  3. میل چی
  4. آونگ میل
  5. پاکت
  6. میلیجن

.

کسب و کار هایی که از ایمیل مارکتنیگ استفاده می کنند

کسب و کار هایی که بانک اطلاعات خوبی از مشتریان خود دارند و خواهان حفظ تعاملشان با مخاطبان هستند ، از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند. همانطور که پیش تر توضیح دادیم ایمیل مارکتینگ جزو یکی از بهترین روش های تبلیغات و ارتباط با مشتری محسوب می شود. برای کسب و کار هایی که سرمایه گزافی ندارند بسیار کارآمد می باشد.

.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ جزو سریع ترین و ارزان ترین روش هایی محسوب می شود که حتی پلتفرم های جدید هم جایگزین کاملی برای آن نمی باشند. در صورتی که ایمیل مارکتینگ همواره بازخورد خوبی از جانب کاربران می گیرد. با استفاده از ایمیل مارکتینگ می توانید به طور دائمی با مخاطبان و مشتریان ارتباط خود را حفظ کنید. همچنین بازاریابی آنلاین بازگشت سرمایه مطلوبی به همراه دارد زیرا با شناخت مخاطبان هدف می توانید نرخ کلیک خوبی دریافت کنید. در این مقاله تلاش بر این بوده است که به طور کامل کاربرد و ویژگی های ایمیل مارکتینگ را بررسی کنیم و استراتژی های آن را آموزش دهیم. علاوه بر این نکات در ادامه به بهترین سرویس دهنده های ایمیل مارکتینگ در ایران اشاره و به شمار معرفی کردیم.

اگر عملکردی اصولی و خلاقانه داشته باشید شانس موفقیت شما افزایش می یابد و می توانید به در آمدهای بالایی دست پیدا کنید. با به کارگیری موارد و استراتژی های گفته شده به طور دقیق میتوانید به کسب و کار خود رونق ببخشید. پیشنهاد ما این است از همین حالا به راه اندازی ایمیل و شروع ایمیل مارکتینگ فکر کنید.

.

دیگر مطالب

ertaweb
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *